Thursday 24 January 2013

jom masak :)



nak cerita sikit nih..mood rajin menyerang kembali!! muahahaha..rajin apa?? rajin masak lah! bukan senang nak ada mood ni tau..susah sangat..huhu. okeh2  sepanjang ketiadaan mummy kat umah cewahhh! ayat 'ketiadaan' x leh blah kan?? huhu abaikan k!  saya kena belajar berdikari dari aspek menguruskan hal2 rumah sampai la uruskan seorang anak kecil (anak kakak)..bukan anak saya ok! saya belum kawen lagi, masih single n available haha ok promote diri jap! :)

aritu masa ada mak, saya cakap je nak makan apa, mesti mak akan buat..kali ni kalau teringgin nak makan apa sekali pon kena pikir dulu n masak..kalau malas masak alamat nya makan kat kedai la..huhu..cer tengok! perangai hodoh gila kan..ish3 anak sapa la ni!! haha..

saya ni bukan nya x suka masak ok! suka sangat tapi x de idea lak bila nak masam macam mana tu?? tolong lah..x kan tiap kali nak masak kena belek2 buku kan? lagi la malas! dari rajin terus malas acaner tu? salah siapa?? haha ade2 je kan alasan kalau nak masak! cehhh..adik saya selalu cakap, saya ni nak makan tapi x da usaha nak masak! ok fine! hehe

kali ni saya dengan semangat nye usaha jugak masak hehe :)  dah kau kata x da usahakan?? meh sini i tunjuk usaha i haha tudiaaa poyo je kan! padahal masak simple je budak darjah 6 pon mampu masak rasa nya..hihihi...





menu pertama!! nasi putih + sup sayur + telur dadar..simple je, saya kan dalam proses diet tp makanan ni macam bukan untuk diet je, ngan telur nya huhhhh kolestrol ok..haha tapi nak buat macam mana menu ni je mampu buat...asalkan perut kenyang sudahh..ini pon satu usaha dah k..hehe buat bangga lak kan? benci x? benci x??




menu kedua!! western food wehhh! wahh hebat nya anak sapa la ni kan? muahahahaha..alkisah dari fish blackpepper ni kan, sebenarnya dah lama ngidam nak makan fish n chip memang teringin sangat2..kat area umah saya 1 kedai tu je sedap western food dia memang kalau makan sangat puas ati tapi saya agak tekanan ngan waktu operasi restoran tu! bila saya pi je mesti tutup! bila x rasa nak makan bukak pulak restoran tu bukan nya sekali tapi banyak kali dah asal pi je tutup! tutup3! huhh teringin sangat tau sampai la sekarang still x dapat makan lagi taw sebab tutup, n waktu perniagaan diorang lain sikit..geram gila!

last2 saya cuba altenatif lain..hehe konon nya nak buat sendiri la kan..agak sedapp sikit boleh bukak kedai tudiaaaa! kemainn lagi kan..berangan je lebih! cehhh..

so, sebelum nak buat fish blackpepper ni saya gugel dulu cara nak buat sos..gugel punya gugel x jumpa!! huhhh semangat nak masak agak down dah masa tu hahaha..last2 ok buat jugak k,apa nak jadi,jadi la sedap ke x lantak la..lagi pon bukannya nak hidang kat orang kan..sendiri nak makan gak..


ni la dia black pepper fish fillets (pic from gugel)..saya gi tesco n beli black pepper fish fillets n dalam kotak ni ade 4 isi ikan..cara nak masak senang je..korang boleh goreng, x pon boleh masak dalam ketuhar, cara2 nak masak ada kat belakang kotak tu rasanya 15 minit je kot kalau guna ketuhar..



cara dia senang je, korang bawak kuar isi ikan yang dalam kotak tu then masukkan dalam ketuhar,saya buat ni gune ketuhar ..kalau korang nak goreng pon boleh ikut selera masing2 k..pastu dah agak lebih 15 minit kuarkan dari ketuhar terus letakkan atas pinggan.


untuk sos blackpepper lak saya beli yang dah siap.. ada jugak jual kat tesco tu ha.. memandang kan saya gugel cara nak buat sos x jumpa so ni je la altenatif yang saya ada! hehe beli sos yang dah masak n tuang je..pastu hidang n makan lah..haha simple senang n  mudah tu la cara saya..hebat x? hebat x??? haha poyo! nyampah je kan...






apa motif letak pic ni tataw! muahahaha gedik! tu je lah entry kali ni..jom masak cara saya..mudah ringkas cepat senang n yang paling penting sedap!! tu sangat penting kan..kalau x sedap dah sah2 la x makan kan? tu je la tunggu next entry lak k nanti saya cuba masak benda yang agak mencabar..baru lah terasa diri ni sangat hebat muahahaha...

TQ sudi baca :)

No comments:

Post a Comment